Persbericht Hallo Buurtvervoer

Ondernemers werken samen om buurtbewoners mobiel en actief te houden!

Fitte senioren die minder mobiele senioren vervoeren met elektrische voertuigen. Dat is de kern van het ”Hallo Buurtvervoer” project dat van Mossel Autolease met De Jager Assurantiën en softwarebouwer weMaron zijn gestart. Het doel? Gemeenten en vrijwilligersorganisaties helpen om wijkbewoners naar de fysio, het buurthuis of de buurtsuper te brengen. Dat is groen, sociaal en bovendien levert het een besparing op het WMO vervoer voor gemeenten.

Apeldoorn, februari 2022.

Stel jezelf eens voor dat je moeilijk ter been bent en niet meer veilig kunt fietsen of ver kunt lopen. Dan ben je aangewezen op hulp van anderen om niet geïsoleerd te raken. Gelukkig bestaat er professioneel WMO vervoer, waarmee alle essentiële ritjes alsnog gemaakt kunnen worden. Maar dit is een dure oplossing als je van huis naar het buurthuis 2 straten verderop wilt. Het vervoer komt vaak van ver met een stinkende dieselmotor, kost de gemeente én de gebruiker een flinke cent, terwijl de vervoerder amper verdient op deze korte ritjes. Hoe mooi is het dan als er een vrijwilliger uit de buurt met een elektrisch voertuig deze ritjes kan uitvoeren?

Klinkt eenvoudig, maar er is heel wat voor nodig om het zo te regelen dat er geen ‘gedoe’ meer is. Er is een geschikte auto en vrijwillige chauffeur nodig, het plannen en betalen moet geregeld zijn en uiteraard dient het project goed verzekerd worden.
Van Mossel Autolease beseft dat het lastig is voor een vrijwilligersorganisatie om een geschikt voertuig te financieren als er geen goede business case aan ten grondslag ligt. “Daarom helpen we hiermee en werken we nauw samen met een gemeente. Zij kunnen hiermee flink besparen op WMO kosten.
Van Mossel Autolease heeft al diverse gemeenten als klant. “Die contacten zetten we graag in om meer mensen uit hun isolement te halen!” aldus Robbert Spanjers, verantwoordelijk account manager bij van Mossel Autolease.

Natuurlijk moet een project als dit goed verzekerd worden. De Jager Assurantiën heeft dan ook goed onderzoek verricht om een passende verzekering aan te bieden.
weMaron heeft het volledige ICT systeem gebouwd zodat ook minder digitaal vaardige chauffeurs en planners er makkelijk mee kunnen werken. Gebruikers krijgen een pasje, bellen voor een afspraak en met één bliepje is de betaling geregeld. Het Hallo Buurtvervoer project is nu al actief op 7 plaatsen en is een groot succes: niet alleen laten mensen zich graag vervoeren binnen de wijk, ook aan vrijwillige chauffeurs is er geen gebrek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 3 =